Sabtu, 7 April 2012

Menyantuni anak yatim



 Dua orang anak yatim datang menemui Rasulullah. Mereka masih kanak-kanak, seorang lelaki dan seorang perempuan. Ketika itu Rasulullah dan para sahabat sedang duduk berehat.
      "Ya Rasulullah, kami anak yatim. Berikan kami dari apa yang dillimpahkan Allah kepada engkau akan kami terima." demikian mereka mengadu nasib dan mengharapkan pertolongan dari Rasulullah.
      "Alangkah bagusnya kata-katamu wahai anak!" kata Rasulullah menyambut dan menyanjung kedua anak yatim itu.
      "Wahai Bilal, pergilah ke rumah keluargaku, bawalah kemari makanan yang ada  pada mereka," demikian Rasulullah memerintahkan Bilal, dan Bilal segeralah pergi.

Anak yatim ini telah kematian ibu bapa, maka menjadi kewajipan bersama menolong mereka dan sekali-kali tidak boleh disia-sia atau mengabaikan mereka terlantar. Rasulullah sangat menyayangi mereka dan menganjurkan sahabat serta umat Islam supaya membantu anak yatim.
Bilal kembali dengan membawa 21 biji buah tamar sebagai makanan yang ada pada waktu itu.
      "7 biji untuk kamu, 7 biji ini berikan kepada ibumu dan 7 baki untuk adik kamu", kata Rasulullah.
      "makan pagi dengan tamar ini, pun dengan tamar ini untuk makan malam," demikian Rasulullah saw selanjutnya membimbing mereka berjimat dengan makanan.

Alangkah gembiranya anak-anak tyatim dan tentu sekali ibu mereka kerana mendapat buah tamar dan mendengar perlakuan Rasulullah saw terhadap mereka walaupun ayahnya sudah tiada tetapi kaum Muslimin tetap perhatian terhadap mereka.

Sewaktu anak itu hendak pulang, mereka diikiuti oleh Muadz dan mengampiri anak yatim lalu mengusap kepala mereka dengan kasih sayang.
    "wahai anak, semoga Allah memberi kebaikan dalam keyatiman engkau. Dijadikan engkau pengganti ayahmu (seorang mujahid)," demikian kata muadz.
Rasulullah menyanjungi perbuatan Muadz yang murni dan perlakuan itu boleh menanamkan perasaan baik kedalam jiwa mereka.

Demikianlah kemuliaan ajaran Islam dalam memelihara anak yatim. dipelihara jasmani dan rohani mereka dengan baik. Mereka diberikan makanan yang secukupnya dan digembirakan dengan mengusap rambut mereka sepenuh kasih sayang. (n_n) Itulah tuntutan Rasulullah s.a.w.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan