Selasa, 17 Julai 2012

Etika Ukhuwwah kerana ALLAH SWT ^^


Budayakan Sifat Saling Menghormati Menurut Abu Bakar Al-Jazaiiri bahawa seorang Muslim terhadap saudaranya adalah saling menghormati . Yang kecil menghormati yang besar, yang besar menghargai yang kecil. Rasulullah SAW bersabda: "barang siapa yang tidak menghormati (orang lain) maka dia tidak akan dihormati (oleh orang lain)."

Terbuka Terhadap Sahabatmu Sahabat adalah sebahagian dari hidup seseorang. sahabat adalah tempat berkongsi rasa. Hendaklah seorang sahabat merasa senang, jika yang lain senang, merasa susah jika sahabat lagi susah. Sahabat adalah tempat curahan hati. Setiap permasalahan yang dihadapi  mampu dicurahkan dan diluahkan kepada sahabat.

Jujur Vs Dusta Dalam interaksi sosial, manusia tidak pernah lepas dari komunikasi dan berbincang dengan orang lain. Komunikasi atau ucapan merupakan salah satu kabel penyambung antasa satu orang dengan orang yang lain. Dalam erti kata lain, bahawa sesuatu yang dibuat-buat atau memutarbelitkan fakta akan menimbulkan kebencian yang mendalam jika keadaan yang sebenarnya terungkap.

Jangan membuka cela sahabatmu Setiap manusia tidak ingin kesalahan & kekhilafannya diketahui oleh orang lain. Maka dari itu Islam mengajarkan umatnya agar tidak membuka apa lagi menyebarkan aib orang lain. Merupakan suatu cela yang sangat besar, bila seseorang membuka cela & aib sahabatnya terutama di hadapan orang lain. Aib yang ada pada sahabat atau teman harus ditutup orang lain. Allah SWT akan menutupi aib seseorang selama orang tersebut mampu menjaga & menutup aib orang lain. Rasulullah SAW bersabda : "barang siapa menutupi aib orang lain di dunia, maka Allah SWT akan menutup aibnya d hari kiamat nanti"

Tepati janji, Nescaya akan timbul rasa saling percaya "Janji adalah hutang." itulah kata-kata bijak yang sering diungkapkan oleh mereka yang membuat perjanjian. Memang demikian Islam mengajarkan umatnya kerana sesuatu yang dijanjikan adalah harapan bagi orang lain. Maka dari itu, tepatilah janji yang kita ucapkan kepada sahabat kita. Bagaimana perasaan anda ketika ada orang berjanji kepada anda kemudian dia tidak menepatinya..? Tentu kecewa. Bahkan anda akan meraasa kurang percaya lagi padanya. Lebih-lebih jika ia sudah berulang kali ia mengkhianati perjanjian dengan anda.
Bagi Nana, sahabat umpama warna yang pelbagai, berbeza wrna & kegunaan.. selain itu, sahabat saling melengkapi antara 1 sama laen.. ^__^

1 ulasan:

  1. Тут по ссылке! проститутки Киев оболонь

    Я - девушка твоей мечты! Проверим? Зачем искать сказочных фей, если рядом есть такая как я?! Моя фигура и сексуальные ласки подарят Вам наслаждения, какие приходят зрелым мужчинам в самом сладком сне! Милый в цену за часик входит секс и минетик. Об остальных услугах можешь узнать Музыка одна является мировым языком и не нуждается в переводе, ибо говорит душе.

    BalasPadam