Selasa, 3 April 2012

Mengapa Yasin Jantung al-quran

Sebelum kita mentafsir Yasin ayat demi ayat. Kita harus mengetahui secara umum, mengapa Rasulullah SAW panggil Yasin "jantung Al-Quran". Jantung bererti tempat yang paling mustahak. Maklumlah Tubuh Badan kita ini tempat yang paling mustahak ialah jantung.

Rasulullah panggil Yasin jantung Al-quran kerana  banyak ilmu dalam Al-quran ada dalam Yasin. Contohnya, ilmu kenabian Nabi Muhammad SAW; Yaasiin. Wal-Quraanil hakim. Innaka laminal mursaliin. A'laa siraatin mustaqiim.(ayat 1-4). Itu kanabian Nabi Muhammad.

Ilmu pertanian - Wa-aayatun lahumul ardhul maitatu ahyaunaha wa-akhrajna minha habban faminhu yak-kuluun. (ayat 33).  Bumi yang kemarau, yang mati, apabila hujan turun ia hidup balik. Itu ilmu pertanian.

Wa-aayatun lahumul lailu naslakhu minhu nahaara fa'izaahum mudhlimuun. (ayat 37). Ilmu falak. siang , malam, matahari, bulan- itu ilmu falak.

Wa-aayatun lahum laihum annaa hamalza zurriyyatahum filfukil masyhun, (ayat 41) . ilmu laut- apa yang didalam laut? Kapal. Semenjak zaman Nabi Nuh lagi.

Awalam yarau annaa khalaqna lahum mimmaa 'amilat aidinaa an'aaman fahum lahaa maalikum. (ayat 71). ilmu binatang.

Awalam yaral insaanu annaa khalaqnahu min nutfatin fa'izaa huwa khosiimun mubiin. (ayat 77) ilmu ciptaan manusia.

Wayaquuluuna mataa haazal wa'du inkutum sodiqiin. (ayat 48). ilmu kiamat

SubhanAllah. ilmu kanabian Nabi Muhammad, ilmu binatang, ilmu pertanian, ilmu laut, ilmu falak, ilmu kiamat. Jadi mana Ilmu yang tiada dalam Yasiin? Kerna inilah Rasulullah bersabda; "Yasin jantung Al-quran.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan